logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Tradiční trh
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Absolutním šampionem Salonu vín – národní soutěže vín ČR 2024, a tedy nejlepším vínem pro...
  • Společnost Decathlon, globální výrobce sportovního a volnočasového oblečení a vybavení,...
  • Společnost Unilever oznámila, že po dvou úspěšných pilotních projektech, jejichž cílem bylo...
  • Společnost Carrefour International Partnership pokračuje v expanzi, a to novým partnerstvím s...

Zboží&Prodej 11/2023: U masa a uzenin je kvalita stále na prvním místě

20. listopadu 2023
Publicistika 0
149
Zboží&Prodej 11/2023: U masa a uzenin je kvalita stále na prvním místě

Maso a uzeniny, včetně jejich substitutů, představují z hlediska výdajů dlouhodobě jednu z největších kategorií v nákupním koši českých domácností. Z dat Spotřebitelského panelu GfK vyplývá, že přestože kvůli inflaci průměrná cena roste, spotřebitelé na těchto produktech nešetří a v meziročním srovnání za ně utratili více.

Z hlediska frekvence nákupů je kategorie masa a uzenin jednou z nejčastěji nakupovaných. Domácnosti ji nakupují zhruba jednou za pět dní a frekvence je dlouhodobě stabilní. Za nákup letos v červenci zaplatily necelých 133 Kč, což je o 28 Kč více než ve srovnatelném období roku 2019. Domácnosti přitom ve sledovaném období nakoupily zhruba 64 kg masa a uzenin.

Přečtěte si také
Zboží&Prodej 11-12/2021: U masa a uzenin jsou žádané kvalitní řemeslné výrobky

Preference zůstávají

Každá česká rodina nakoupí během roku alespoň jeden výrobek jak ze segmentu masa, tak uzenin. „Nejnižší počet kupujících má mražené maso, to nakoupí zhruba třetina domácností. Domácnosti nakupují stejně jak balené, tak nebalené maso a uzeniny, přičemž nemají žádnou bariéru či preferenci nakupovat buď jednu, nebo druhou variantu,“ prozrazuje Vladimíra Šebková, client relationship manager Spotřebitelského panelu GfK. Z hlediska výdajů patří přibližně 45% podíl segmentu čerstvého masa, mraženému patří dvě procenta a za uzeniny domácnosti vydávají více než polovinu své útraty.

V segmentu čerstvého masa patří více než 40 % výdajů vepřovému masu, na drůbeží maso domácnosti vydají více než třetinu, za hovězí a telecí necelých 15 % a zbytek za další druhy masa. „Preference domácností z hlediska druhu masa jsou stálé, vidíme jen mírné přesuny výdajů ve prospěch drůbežího,“ deklaruje Vladimíra Šebková. V segmentu uzenin mají nejvyšší podíl na útratách salámy, za které domácnosti utratí zhruba čtvrtinu svých výdajů v tomto segmentu. Pětina výdajů jde za šunkou, necelých 15 % do různých druhů klobás a více než 10 % do párků. Zbytek výdajů je rozložen do menších kategorií, jako jsou slaniny, paštiky, uzená a solená masa, uzená drůbež a podobně. I v segmentu uzenin dochází k mírné změně preferencí ve prospěch výdajů za salámy, klobásy a párky.

Přečtěte si také
V uzeninách nejvíce promují LE & CO a Kostelecké uzeniny
uzeniny

Jsou dodržovány tradiční receptury

V zájmu každého zpracovatele masa a výrobce uzenin je dodávat na trh co možná nejchutnější a nejkvalitnější výrobky. „Naším cílem je prodávat kvalitní ryby, tedy bez chemie a přidané vody. Chceme, aby zákazníci opět získali důvěru v rybí produkty,“ uvádí Jan Šimon, brand manažer značky Nowaco společnosti Bidfood. Proto dělají vše pro to, aby se zákazník, který si vloží jejich produkt do košíku, mohl spolehnout na to, že si na jejich rybě pochutná a nestane se mu z ní na pánvi rybí polévka.

„Ačkoliv si v současnosti trh opět žádá levnější produkty, my kvalitu neměníme. Snažíme se zlepšit nákup ryb od rybářů a zefektivňovat proces zpracování ryby tak, abychom mohli zlevnit,“ dokládá Jan Šimon. Obojí se jim podle jejich slov daří. Díky tomu mohou například oblíbené filé Nowaco dodávat na trh oproti loňskému roku za nižší cenu.

Hlavním záměrem společnosti Třemošenská uzenina je rovněž dodávat zákazníkům kvalitu. „Snažíme se reagovat na aktuální preference spotřebitelů tím, že pečlivě vybíráme suroviny, dodržujeme tradiční receptury a zároveň sledujeme trendy, což nám umožňuje nabízet širokou škálu produktů, které uspokojí různé chutě a potřeby,“ vysvětluje jednatel Radek Šůs.

Na to navazuje Iva Pavlousková, tisková mluvčí společnosti Tesco Česká republika tím, že jejich cílem je uspokojit přání zákazníků. Proto průběžně reagují na změny v jejich preferencích.

Obslužné pulty jako součást většiny prodejen

Vlastní řeznictví a uzenářství, kde denně zpracovává čerstvé maso, provozuje v každém ze šestnácti hypermarketů společnost Globus ČR . „Naším záměrem je nabízet to nejlepší maso českého původu a co největší podíl vlastních uzenin, které vyrábíme a dokážeme garantovat jejich čerstvost a složení,“ sděluje tisková mluvčí Aneta Turnovská. V případě nemožnosti sehnat to nejlepší maso v Česku, což se týká telecího a krůtího, dováží jen ověřené a vysoce kvalitní ze zahraničí.

„Svým zákazníkům se snažíme nabídnout kvalitní produkty za nejlepší ceny. Dbáme na kvalitu všech produktů, ať už jde o maso a masné produkty, nebo ryby v pultovém i samoobslužném prodeji,“ podotýká Renata Maierl, tisková mluvčí společnosti Kaufland Česká republika. Obslužné pulty s masem a drůbeží mají ve většině prodejen (ve 135 prodejnách ze 142). Prioritou je podpora výrobků K-Mistři od fochu z Modletic! z jejich vlastního masozávodu, který dodává vepřové a hovězí maso do jejich prodejen již 20 let.

Ryby přímo z ledu

Sama kvalita výrobků je základem úspěchu. Ovšem musí se jí jít i trochu naproti, i když je to v současné době trochu složitá disciplína. Na to reagovala značka Nowaco tím, že se v posledních letech proměnila. „Změnili jsme logo a téměř všechny obaly. Prostřednictvím těchto inovací chceme zákazníky inspirovat, proto místo klasické fotografie produktu znázorňujeme celý pokrm. Přitom se však snažíme udržet modrou barvu, která je pro naši značku typická,“ říká Jan Šimon. Tu v současnosti navíc doplnili o žlutou barvu. Tento výrazný a zářivý prvek se objevuje na 15 produktech, které zařadili do velké spotřebitelské soutěže.

Ve dvaceti prodejnách řetězce Kaufland po celém Česku se nachází obslužné rybí pulty, kde si zákazníci mohou zakoupit chlazené ryby přímo z ledu. Lze využít služeb vyškoleného personálu a možnost bezplatné filetace ryb, odstranění šupin a podobně. „V případě prodeje masa nebo ryb u našich obslužných pultů jsou zaměstnanci proškoleni a svůj sortiment znají, umí proto zákazníkovi poradit i s přípravou či zodpovědět další dotazy,“ poukazuje Renata Maierl. V prodejnách, kde se rybí pult nenachází v chladicí vaně, jsou umístěny ryby balené. Pro atraktivitu nabídky a lepší orientaci zákazníka je u každé této vany vystaven i popis jednotlivých ryb. Na etiketách balených ryb vlastní značky nalezne zákazník také návod na přípravu a může se přes QR kód podívat, odkud ryba pochází.

Nejlépe v ucelených skupinách

Společnost Třemošenská uzenina se snaží v maloobchodech své produkty prezentovat pomocí kombinace strategií a taktik, které zdůrazňují výjimečnost jejich výrobků. „Uvedením nového obalu Extra skin, který získal ocenění v české i mezinárodní obalové soutěži, jsme zvýšili atraktivitu našich produktů. Nejen chrání naše výrobky, ale dodává estetickou hodnotu a je šetrný k životnímu prostředí,“ uvádí Radek Šůs. Pozitivní reakce zákazníků jim dávají jistotu, že jdou správným směrem.

„Pro všechny zákazníky nabízíme stále více akčních nabídek, které velmi rádi využívají. Pro naše věrné zákazníky programu Clubcard vedle toho poskytujeme ještě spoustu dalších benefitů včetně Clubcard cen, díky kterým dosáhnou ještě na výraznější slevy,“ zmiňuje Iva Pavlousková. Sortiment mění i podle ročního období, v létě nabídku zaměřují více na grilování (marinovaná masa, špízy), v období zabíjaček nabízejí jitrnice, jelita a zabíjačkové balíčky, před Vánoci prodávají kapry. Zboží v prodejnách vystavují v ucelených skupinách, aby zákazníci měli vše potřebné na jednom místě a nakupování pro ně bylo co možná nejpohodlnější. Například u BBQ nabídky spolu s masem vystavují marinády a hned vedle dávají stojany s pekárnou s hamburgerovými bulkami.

Sortiment se rozšiřuje

Podle Jana Šimona je rybí trh zahlcený aljašskou treskou a lososem. Proto se společnost Bidfood rozhodla nabídnout zákazníkům další alternativy, což mohou být exotičtější ryby. Konkrétně jde o novinky mahi mahi, okouník červený a tilápie. „První dva jmenované produkty bohužel zřejmě doplatily na inflaci a sníženou kupní sílu zákazníků. Byly cenově dražší a zákazníci je nepřijali. Tilápie je z této trojice novinek nejlevnější, takže se stále drží. Nyní jdeme do hlavní sezony, tak doufáme, že si zákazník najde cestu i k této jemné, velice chutné a krémově zbarvené rybě,“ hodnotí Jan Šimon.

Rovněž společnost Kaufland Česká republika chce nabídku ryb v nejbližší době rozšířit, konkrétně o balené. „V našem zájmu je zákazníkům nabídnout širší sortiment. Na pravidelné bázi realizujeme v akcích marketingové aktivity, abychom mohli zákazníkům přiblížit i nějaké zajímavé artikly, které nejsou úplně tradiční,“ vysvětluje Renata Maierl. Například v letní sezoně prodávali pstruha či makrelu v marinádě. Ty měly u zákazníků pozitivní ohlasy. Letos do akce zařadili i marinované krevety.

Spojení masa a sýra funguje

Díky tomu, že společnost Globus ČR má vlastní řeznictví a uzenářské výroby, je pro ně práce se sortimentem neustále živá. To se během roku projevuje zejména v sezonnosti. „Snažíme se každý rok přinášet nové chuťové variace oblíbených pokrmů, posledními jsou například královský párek, hotová jídla či grilovací sortiment. Na to vše máme od zákazníků pozitivní ohlasy,“ odhaluje Aneta Turnovská. Do sortimentu ryb zařadili nový druh krevet a v akčním režimu budou nabízet Lososa kisuče. Na Vánoce se objeví kapří skelety a gonády (jikry a mlíčí) na rybí polévku. To vše ve větším množství, protože o suroviny pro výrobu tradiční rybí polévky byl v loňském roce velký zájem.

„Třemošenská uzenina rozšířila svůj sortiment o dvě významné novinky, řadu masných výrobků se sýrem, například Sýráček, který spojuje kvalitní maso a čtyři druhy sýrů z Madety, a řadu trvanlivých výrobků Tremonito s různými tvary a chuťovými kombinacemi. Tyto inovace získaly u zákazníků velký ohlas díky svým výjimečným chutím a kvalitě,“ popisuje Radek Šůs. Řetězec Tesco rozšiřuje řadu sous vide a předpřipravených produktů, například obalený holandský řízek, špízy a nudličky na víně, jež jsou u zákazníků velmi oblíbené. V rámci BBQ nabídky začali nabízet flexitariánské burgery, tedy ty s obsahem zeleniny. K těmto výrobkům většinou nabízí i jejich rostlinné alternativy.

Čerstvé výrobky kupují domácnosti s dětmi do pěti let

Z hlediska nákupních míst dochází v dlouhodobém pohledu k podstatným změnám preferencí. Největší část výdajů domácnosti utrácí za kategorii maso a uzeniny v hypermarketech, a to 28 %. „V podstatě stejnou část výdajů utratí i v diskontních prodejnách, které svůj podíl zvýšily skoro o osm procentních bodů, a to především na úkor malých a specializovaných prodejen a supermarketů. Svůj, byť minimální, podíl na výdajích domácností za tuto kategorii zdvojnásobil internet,“ informuje Vladimíra Šebková.

V hypermarketech došlo, z hlediska nakoupeného objemu, k největšímu nárůstu u segmentů ostatní druhy čerstvého masa, výrobky z předpřipraveného mletého masa, zabijačkové a aspikové produkty, párky a podobně. V diskontních prodejnách se výrazně zvýšil objem nákupu všech kategorií čerstvého masa i uzenin, kromě menších, specifických, segmentů jako zabijačkové a aspikové výrobky, sušená masa, uzená drůbež apod. V supermarketech došlo k poklesu objemu nákupu všech segmentů kromě uzené drůbeže a sušeného masa.

Kategorie maso a uzeniny hraje rozdílnou roli v nákupním koši domácností, pokud se podíváme na jejich socio-demografický profil podle životního cyklu. „Nejvyšší výdaje, podle podílu v nákupním koši, na tuto kategorii vydávají domácnosti s dospělými členy. V jejich nákupním koši jsou výdaje za čerstvé maso a uzeniny zhruba průměrné, mírně nadprůměrně kupují maso mražené,“ doplňuje Vladimíra Šebková. Překvapivě nejvyšší, výrazně nadprůměrný podíl výdajů do uzenin mají domácnosti s nejmladším dítětem mezi 6–14 lety. Překvapením není fakt, že nejvyšší podíl výdajů na čerstvé maso, zejména drůbeží, mají rodiny s nejmladším dítětem do pěti let.

 

Názor odbornice:

„První dojmy hrají klíčovou roli.“

Ve vlastní masné a uzenářské produkci vycházíme hlavně z toho, že prezentace výrobků je při výběru zákazníkem velmi důležitá. Z každé kategorie proto tvoříme samostatné prezentace a takzvané TOP výrobky vystavujeme ve větším objemu. U dodavatelských uzenin reagujeme především akčním umístěním na čelech našich regálů v příslušném oddělení, kde i výrobky označujeme barevnou akční cenovkou. Rovněž klademe výjimečný důraz na prezentaci ryb, aby splňovaly také kvalitativní hledisko prezentace. Proto provozujeme chlazené rybí pulty, které nároky na prezentaci i uchování jakosti plně splňují.

Aneta Turnovská, tisková mluvčí, Globus ČR

 

 

Data:

40 %

výdajů jde na vepřové maso.

Zdroj: Spotřebitelský panel GfK, MAT 7/2023, 2022, 2019

 

 

Pavel Gregor, pavel.gregor@atoz.cz

Článek vyšel i v časopisu Zboží&Prodej 11/2023.

Související články:

Zboží&Prodej 11-12/2021: U masa a uzenin jsou žádané kvalitní řemeslné výrobky uzeninyV uzeninách nejvíce promují LE & CO a Kostelecké uzeniny catscan maso a uzeninyZboží&Prodej 11-12/2022: Konec roku bude jednoznačně masný Kdo nejvíce promuje v masu, uzeninách a marinádách

Doporučujeme

Komerční sdělení

Spolehlivý partner je zásadní výhodou

V České republice se během 30 let vyprofilovala společnost Pfanner jako přední distrubutor značkového potravinářského zboží. Na zdejším i slovenském trhu zásobuje většinu významných obchodních řetězců, čerpacích stanic a gastro provozů, aktuálně dodává přes sedm stovek produktů více než třiceti různých značek. V portfoliu má ovocné džusy Pfanner, omáčky a těstoviny Panzani, řecký olivový olej Minerva […]

FMCG je rychlejší než kdy dříve a distributor na to musí umět reagovat, říká ředitel Orbico Radim Kratochvíl

Distribuční společnost Orbico funguje na 19 trzích primárně ve střední a východní Evropě. V tomto regionu zaměstnává více než 7,5 tisíce zaměstnanců a v loňském roce její obrat přesáhl 3 mld. euro. V Čechách a na Slovensku se stará například o distribuci značek Pringles, Lipton, Bonux, BaByliss, Bissell, Braun nebo Oral B. S jakými výzvami se potkává na českém trhu a jak je řeší, přiblížil ředitel […]

Firemní předplatné e15

Chcete získat benefit pro vaše zaměstnance nebo dárek pro významné klienty? Máme pro vás nabídku firemního předplatného e15, které nabízí nespočet výhod. S firemním předplatným e15 získáte: –⁠ Tištěné vydání Deníku e15 každý všední den do vaší kanceláře. –⁠ Magazín e15: Lifestyle magazín věnující se nejen byznysovým tématům. –⁠ Webové předplatné Premium+, které vám odemkne […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

29. 11. 2023, Lean & Green Summit, Amsterdam, Holandsko

30.–⁠31. 1. 2024, kongres Samoška, Olomouc

25. 4. 2024, Czech and Slovak Sustainability Summit, Praha

Profily

Obchod očima Miroslavy Birešové, senior sales managerky Kaufland Global Marketplace: Náš marketplace chce poskytovat jedinečný nákupní zážitek

28. listopadu 2023

Pavol Halász, produktový ředitel, Tesco Stores ČR: Pro zákazníka je důležitá cena

20. listopadu 2023
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required