Podle společnosti GfK Czech si některý z výrobků patřících do segmentu tuků a stolních olejů za posledních dvanáct měsíců do nákupního košíku alespoň jedenkrát vložila téměř každá česká domácnost. A to průměrně 30krát za rok, přičemž za jeden nákup zaplatila v průměru 85 Kč, což v porovnání s předchozím rokem představuje značný nárůst. Výrobcům se však daří úspěšně bořit i mýty a zajímavé novinky obohacují trh.
Největší část výdajů za oleje a tuky směřuje do kategorie másel a olejů. Máslo tvoří necelou polovinu útrat za segment. Spolu s kategorií olejů tvoří více než tři čtvrtiny výdajů na tuky a oleje. V kategorii olejů z hlediska podílu na výdajích dominuje slunečnicový olej, který tvoří téměř polovinu všech výdajů na oleje. Slunečnicový olej si zakoupilo téměř 80 % českých domácností. Na druhém místě se v podílu na výdajích nachází řepkový, na třetím olivový olej. Domácnosti ročně za kategorii vynaložily téměř 800 Kč. „Z celého segmentu olejů a tuků si do nákupního košíku domácnosti vkládají nejčastěji máslo, a to čtrnáctkrát ročně,“ vysvětluje Katarína Šáriková, konzultantka společnosti GfK Czech. Máslo je zároveň kategorií ze segmentu tuků a olejů s nejvyšší průměrnou cenou za jeden nákup, a to 92 Kč.
Domácnosti za máslo ročně utratí téměř 1 300 Kč. Promoční nákupy v olejích a tucích dominují. Dvě třetiny z výdajů na tento segment šly na nákupy v akci. „Největší podíl promočních nákupů patří kategorii másla, na druhém místě jsou oleje. Kategorie sádla je nakupovaná spíše za standardní ceny,“ upřesňuje Katarína Šáriková. Privátní značky tvoří více než 30 % výdajů domácností a nejvíce produktů kupují z kategorie olejů. Margaríny si za období posledních 12 měsíců koupilo 60 % českých domácností a do nákupního košíku si je vložily v průměru osmkrát. Ročně na ně vynaložily téměř 470 Kč. Tuky na pečení si ve sledovaném období koupilo 56 % domácností. V průměru si jich domů z nákupů donesly čtyřikrát, přičemž si do košíku vložily téměř 600 g a zaplatily za tento nákup necelých 50 Kč.
Olivová varianta není pro vysoké teploty vhodná
Ze zdravého hlediska stále platí, že je žádoucí omezovat příjem nasycených mastných kyselin, neboť právě ty přispívají ke zvýšení LDL cholesterolu a tím zvětšují riziko kardiovaskulárních onemocnění. „Hlavními zdroji nasycených mastných kyselin ve stravě jsou živočišné produkty, jako je tučné maso, uzeniny, máslo nebo tučné mléčné produkty a dále palmový a kokosový tuk. Pro spotřebitele dbající o své zdraví je tedy vhodnější sahat po olejích a tucích s vysokým podílem takzvaně nenasycených mastných kyselin,“ zmiňuje nutriční terapeutka Veronika Baťová. Typickými zdroji těchto zdraví přínosných tuků jsou ořechy, semínka a různé rostlinné oleje, jako třeba olivový, slunečnicový nebo řepkový.
Při výběru tuků je nutné brát v potaz rovněž jejich použití, neboť různé druhy tuků mají různé vlastnosti a některé se například nehodí pro tepelné úpravy o vysokých teplotách. Na smažení a fritování je vhodný řepkový, slunečnicový nebo i palmový tuk, který bývá i hlavní složkou fritovacích tuků. Olivový olej není pro vysoké teploty vhodný, ale využít lze například při mírnějším opékání na pánvi nebo pečení. Kokosový tuk se do vysokých teplot hodí jen v případě, že je rafinovaný. Lněný olej, který bývá zařazován jako bohatý zdroj omega 3 mastných kyselin, se však pro tepelnou úpravu nehodí vůbec.
Zvyšuje se poptávka po kvalitních přírodních tucích
Podle nákupního rádce Kupi.cz dochází u ghí másla a kokosových olejů k přibývání počtu letákových akcí, naopak počty slev na tradiční sádlo a olivové oleje klesají. U některých druhů kokosových olejů dochází meziročně k poklesu ceny a počet slevových akcí se rok od roku zvyšuje. Například Kokosový olej bio Allnature zlevnil v akci o 11 %. Kromě kokosového oleje v roce 2022 meziročně zlevnily některé olivové extra panenské oleje a přepuštěná másla ghí. Olivové oleje se v letácích v loňském roce objevovaly o něco méně než v roce 2021, na rozdíl od ghí, u kterého se zvedl počet akcí většiny řetězců. Fritovací oleje se objevují v akcích čím dál méně, u některých obchodů z akce dokonce téměř zmizely. V roce 2022 byla průměrná akční cena za litr fritovacího oleje 72 Kč, přitom klasický rostlinný olej stál v akci průměrně 53 Kč.
V předchozích letech oscilovala akční cena za rostlinný olej kolem 30 Kč, u fritovacího oleje to bylo o 10 Kč více. „Můžeme se domnívat, že pokud je o ně takto výrazně menší zájem, je to v důsledku toho, že se Češi snaží jíst zdravěji a preferují spíše vaření v horkovzdušné fritéze,“ říká Petra Dvořáková, PR specialistka nákupního rádce Kupi.cz. Dodává, že v roce 2022 nenaznamenali žádnou akci na husí sádlo. „Kachní sádlo jsme zaznamenali v akci naposledy v roce 2019. Přitom v roce 2023 se nějaké akce na sádla již vyskytují, nově se dokonce objevuje akce i na kuřecí sádlo,“ uvádí Petra Dvořáková. U vepřového sádla naopak v roce 2022 počet akcí oproti roku 2021 klesl. Podle Jana Teplého, ředitele obchodu, marketingu a nákupu společnosti Madeta, se dlouhodobě výrazně zvyšuje poptávka po kvalitních přírodních tucích, jako je sádlo, máslo, případně přepuštěné máslo, na úkor synteticky připravených tuků – margarínů a ztužených tuků obecně – které jsou více a více považovány pro zdraví za méně vhodné. Poptávka v průběhu roku souvisí s hlavními sezonami pro pečení, tedy Velikonocemi a Vánocemi.
Řepkový olej spotřebitelé považují za vhodný
V českých domácnostech je už tradičně nejvíce zastoupen olej slunečnicový, olivový a řepkový. Historicky byl oblíbenější olej slunečnicový, což bylo především dáno jeho dostupností v obchodech. „Ta doba je naštěstí dávno pryč, nabídka kuchyňských olejů je bohatá, spotřebitelé se více zajímají o složení, výživové hodnoty a účel použití jednotlivých olejů. Dávno neplatí, že si vystačíme s jednou lahví oleje na vše. Našim zákazníkům doporučujeme používat v kuchyni více druhů,“ zmiňuje Jana Jenčková, obchodní ředitelka společnosti Fabio Produkt. Podle ní by zákazníci měli vybírat olej v závislosti na použití, tedy uvědomit si, zda ho použijí na dochucení do studené kuchyně, na běžné vaření nebo na delší smažení či fritování.
„Řepkový olej je chutný a z nutričního hlediska vyvážený. Jeho použití je vhodné v teplé i studené kuchyni. Provází jej však velké množství mýtů, které cílí na tolik propírané žluté lány řepky, a to je škoda,“ doplňuje. Například v sousedním Německu je ve spotřebě řepkový olej na prvním místě a samotná plodina není vůbec vnímána negativně. Vždyť olej získaný z řepky má z běžných olejů a tuků nejvhodnější složení mastných kyselin z pohledu výživových doporučení. Srovnáme-li tři nejoblíbenější oleje používané v českých domácnostech, slunečnicový, olivový a řepkový, z nutričního hlediska vychází řepkový olej jako vítěz. Proč? Obsahuje totiž nižší obsah nasycených mastných kyselin než ostatní běžné oleje a tuky, a naopak jeho konzumace vede k žádoucímu zvýšení příjmu omega 3 mastných kyselin, které jsou v běžné stravě velmi málo dostupné. Navíc je ještě z výše uvedených olejů oxidačně nejstabilnější.
Pro zajištění správné orientace spotřebitelů na trhu s potravinami je nutné analyzovat a dále prohlubovat jejich informovanost o dopadech potravin na životní styl a zdraví. Za účelem analýzy míry tohoto povědomí na poli olejů a tuků bylo spuštěno dotazníkové šetření, jehož výsledky přinesly zajímavé informace o distribuci názorů na vybrané oleje a tuky v populaci. „Z celkového počtu 674 respondentů považovalo 79 procent dotazovaných řepkový olej za vhodný pro kulinární použití. Avšak ze zbylých 21 procent, kteří měli opačný názor, značná část volila jako důvody mimo jiné tvrzení, která byla cíleně citována z dnes velmi rozšířených mýtů,“ tvrdí Helena Kavanová, tisková mluvčí Potravinářské komory ČR. Průzkum rovněž přinesl zajímavé informace o prioritách spotřebitelů při nákupu olejů a tuků a dále specifikoval četnost používání spojené s oleji a tuky při přípravě pokrmů teplé i studené kuchyně.
Prostor je i pro nové značky
Spotřebitelé, kteří hledali alternativu másla třeba na pečení či namazání na chleba, se dlouhou dobu museli spokojit s návštěvou specializovaných prodejen se zdravou výživou, kde byl dostupný produkt Alsan, anebo sáhnout po klasických margarínech či olejích. Naštěstí to již neplatí. „Příkladem je Rama 100% rostlinná alternativa másla k mazání, která je dostupná v běžných řetězcích a lze ji použít jako běžné máslo,“ popisuje komunikační manažerka ProVeg Česko Eva Hemmerová. Dodává, že rovněž například řetězec Lidl do své sezonní nabídky zařazuje alternativu másla, konkrétně od značky Naturli.
V posledních letech se objevují produkty, které jsou zdravou lokální alternativou k těm zavedeným. Například těsně před rozjezdem covidu vznikla firma Třebaňské oleje, která i přes nepřízeň situace na začátku podnikání a další vlivy, které se nyní projevují na nákupním chování obyvatel, neregistrovala zásadní pokles v tržbách. „V době covidu jsme zaznamenali meziroční růst, letos přidáváme nové produkty. Léčivé oleje i gurmánské oleje a nové proteiny a mouky,“ informuje majitel Ondřej Balatka. Rovněž jsou otevřeni dalším možnostem spolupráce. Roste jim prodej na farmářských trzích i e-shopu. Sezonnost je u nich zřetelná, v případě e-shopu je to především předvánoční čas, na trzích jaro a podzimní čas až do Vánoc. Se zákazníky jsou ve spojení hlavně osobně při prodeji na trzích a zprostředkovaně i přes sociální sítě. Získávají přímou zpětnou vazbu, která je pro ně při dalším rozvoji klíčová.
Margaríny mohou být lepší volbou
V případě margarínu je častým mýtem, že obsahují transmastné kyseliny. „Pravdou však je, že naše značky jako Rama, Flora, Hera, Perla a ProActiv je neobsahují,“ zmiňuje Sebastian Tolwinski, corporate affairs & communications director společnosti Upfield Brands. Spotřebitelé si to snadno ověří kontrolou na etiketě, pokud v seznamu složek nejsou uvedeny žádné „částečně ztužené tuky“, znamená to, že produkt opravdu žádné neobsahuje. Podle dat uvedené firmy tvoří všechny margaríny a melanže v ČR pouze 30 % hodnoty kategorie žlutých tuků. „Maďaři jedí dvakrát více margarínů a melanží, zatímco Řekové ve své středomořské stravě preferují margarín a melanž ze 70 procent než mléčné máslo,“ odhaluje Sebastian Tolwinski. Margaríny mohou být lepší volbou než ekvivalenty mléčných výrobků, a to kvůli menšímu dopadu na životní prostředí, zdravějšímu tukovému profilu a faktu, že jsou cenově asi o 30 % výhodnější. Společnost nabízí produkty s různou cenovou dostupností, od prémiového ProActiv, produktu obsahujícího steroly snižující hladinu cholesterolu až o 10 %, až po cenově dostupnější značku Perla. V sortimentu má rovněž menší a větší velikosti a spotřebitelé si mohou vybrat z několika desítek produktů; podle toho, kolik mohou utratit. To je v dnešní době velmi důležité.
Termín zdravý nebo škodlivý produkt je podle Jana Teplého obecně velmi složitý. „V případě diety u všeho platí, že cokoliv jde na trh, není přímo ‚jedovaté‘, jinak by to nemohlo být na trh Evropské unie uváděno,“ zdůrazňuje. Druhá věc je, jak vychází z některých studií, že mastné kyseliny omega 6 a omega 3 mají být v tucích ve správném a přirozeném poměru. A když nejsou, není to pro člověka nejzdravější kombinace. „Z posledních studií vyplývá, že budete-li na smažení používat vůči vysokým teplotám odolné tuky, to jsou přepuštěné máslo nebo sádlo, uděláte to nejlepší, co můžete,“ vyzdvihuje Jan Teplý. Mnoho rostlinných olejů má s vysokými teplotami problém, při smažení vznikají karcinogenní látky.
Speciality ve spreji a konopí
Na stále náročnější požadavky zákazníků výrobci reagují a nabídku produktů rozšiřují. „Mimo tradiční slunečnicové a řepkové oleje jsme přišli na trh s novými oleji ve spreji. Jsou zářným příkladem nového trendu moderního vaření a ukazují směr, kterým se oleje posouvají. Jejich výjimečnost spočívá ve snadné aplikaci a kontrolovaném dávkování oleje. Nahrazují vymazávání a zabraňují připečení,“ popisuje Jana Jenčková. Ochucené varianty, například s příchutí bylinek, chilli, lanýže nebo česneku, dokážou hotový pokrm dochutit a povznést na kulinářský zážitek. Česká rodinná firma Fabio Produkt v současné době vyrábí a nabízí již 13 variant, mimo jiné i tolik populární olivový nebo dýňový olej. „Nedávno jsme na trh uvedli novinku Rama Crema, 100% rostlinné alternativy na vaření a ke šlehání, kterou mohou spotřebitelé používat při přípravě lahodných pokrmů, slaných i sladkých,“ představuje Sebastian Tolwinski. Díky 100% rostlinné receptuře se Rama Crema hodí do kuchyně vegetariánů a veganů. Nové výrobky společnosti Upfield neobsahují mléko ani lepek, takže představují ideální řešení pro alergiky a osoby, které se těmto složkám vyhýbají ze zdravotních důvodů (osoby s alergií na laktózu a lepek nebo s jejich nesnášenlivostí).
„Nejlépe prodáváme náš netradiční olej z tmavé sareptské hořčice, Regionální potravinou oceněný makový olej a ostropestrcový olej. Nabízíme i certifikovaný bio konopný olej z české produkce ekologického zemědělství nebo zdravotně tolik hodnotný lněný olej. Navíc máme plnou kontrolu nad celým procesem výroby od výběru a skladování semínek až po uskladnění a expedici hotových produktů. Za lisem stojím osobně a průběžně při lisování kontroluji teplotu, aby naše oleje byly skutečně v raw kvalitě,“ sděluje Ondřej Balatka. Do lahví stáčí oleje čerstvé, jak jen to jde s přihlédnutím k času, který je třeba pro přirozenou sedimentaci, jež je k olejům nejšetrnější. Marže, kterou na produktech mají, odpovídá nasazení a doslova ruční práci, kterou s každou lahvičkou rodinná firma má. Navíc se nebrání další spolupráci s kýmkoliv z maloobchodu.
Názor odbornice:
„Nabízejí se zdravější alternativy.“
Důležitý aspekt, který je potřeba při výběru kuchyňského oleje zvážit, představuje jeho tepelná stabilita. To znamená, jak vysokou tepelnou zátěž olej snese, než se začne přepalovat. U smažení a fritování se jednoznačně ustupuje od používání ztužených tuků a palmových olejů. Nabízejí se zdravější alternativy olejů vypěstovaných u nás, které mají i vysokou oxidační stabilitu. S tepelnou zátěží se lépe vyrovnává řepkový olej, nicméně existují i speciální odrůdy slunečnice, s vyšším obsahem kyseliny olejové, která je zdravá, a přitom oxidačně stabilní.
Jana Jenčková, obchodní ředitelka, Fabio Produkt
Data:
1 300 Kč
utratí ročně české domácnosti za máslo.
Zdroj: GfK Czech, 2022
Preferovaným balením je litrové
V období 3/22–2/23 nakoupily domácnosti o 0,7 % litrů kuchyňských olejů méně. Jedná se o kategorii citlivou na cenu, která se v posledním období zvýšila o 32,1 % za litr na průměrnou cenu 59,60 Kč/l. Díky cenové hladině celkové tržby za prodané oleje vzrostly až o 31,2 % a přesáhly 3 571 milionů Kč. Vyplývá to z dat společnosti NIQ. Nejprodávanějším olejem stále zůstává slunečnicový s 59,6% podílem objemu, jehož se oproti předchozímu období prodalo o 12,7 % více. Naopak spotřebitelé meziročně nakupují méně litrů řepkového oleje (19,1 %) s 31,4% podílem objemu, olivového (12,3 %) a oleje z olivových pokrutin (10,5 %). „Zákazníci si meziročně vícekrát zakoupili dražší variantu kuchyňského oleje, a to kokosový, jehož se prodalo o 25,9 procenta více, tedy 145 tisíc litrů za průměrnou cenu 241 korun za litr,“ upřesňuje konzultantka firmy Michaela Vuová. Nejpreferovanější variantou zůstává litrové balení, které má nejvýhodnější průměrnou cenu, a to 52,80 Kč/l. Někteří spotřebitelé preferují menší balení ve velikosti pod 499 ml, kterých se prodalo o 8,9 % více kusů za průměrnou cenu 359,50 Kč/l. Naopak balení ve větším než litrovém balení zákazníci meziročně nakupují méně.
Státní zemědělské a potravinářské inspekce: Polovina olivových olejů při kontrole nevyhověla
Výsledky kontrolní akce Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI) zaměřené na kvalitu olivových olejů v ČR ukázaly, že polovina hodnocených vzorků byla nevyhovující. Olivové oleje při hodnocení neodpovídaly označení extra panenské, ve skutečnosti se jednalo o oleje nižší kategorie, nebo měly nesprávně uvedené údaje na obalu. Jeden z hodnocených vzorků dokonce odpovídal kategorii lampantový olej, který nelze jako potravinu nabízet.
Inspektoři SZPI odebrali na tuzemském trhu k analýzám celkem 20 vzorků olivových olejů různých zemí původu. Cílem akce bylo prověřit, zda extra panenské a panenské olivové oleje splňují fyzikální, chemické a senzorické parametry stanovené nařízením Komise (EHS) 2568/91 a požadavky dalších předpisů.
Analýzy, které SZPI uskutečnila v akreditované laboratoři Laboratory of Olive Oil Tasting ve Slovinsku a v tuzemské akreditované laboratoři SZPI, potvrdily, že u pěti vzorků nešlo o extra panenské oleje, jak výrobci uvedli na obalu, ale o nižší třídu kvality olejů. Tuzemští spotřebitelé tak byli klamáni nepravdivou deklarací na etiketě. U celkem pěti dalších vzorků inspektoři konstatovali nedostatky v označení olejů.
Přehled všech vyhovujících i nevyhovujících vzorků SZPI zveřejnila na webu Potraviny na pranýři v sekci Tematické kontroly.
Výsledky kontrol v průběhu několika let ukazují, že se do Česka dovážejí olivové oleje, které svými charakteristickými vlastnostmi často neodpovídají deklarované kategorii a indikují, že dovozci podceňují schopnost našich dozorových orgánů hodnotit jakost olivových olejů. Přestože ČR není produkční zemí tohoto typu potraviny, úroveň kontroly olivových olejů v tuzemsku se uskutečňuje podle standardů kladených evropskými právními předpisy, a to za využití akreditovaných laboratoří v tuzemsku i zahraničí.
SZPI bude v kontrole jakosti a bezpečnosti olivových olejů pokračovat v nesnížené intenzitě i v příštím roce. O zjištěných nevyhovujících vzorcích informuje dozorové orgány v příslušných státech. Prodejcům nařídila stáhnout nevyhovující šarže z trhu a s kontrolovanými osobami zahájila správní řízení o uložení pokuty.
Zdroj: SZPI, 28. 11. 2022
Pavel Gregor, pavel.gregor@atoz.cz
Článek vyšel i v časopisu Zboží&Prodej 5/2023.