logo

  • Zprávy
    • Moderní trh
    • Tradiční trh
    • E-commerce
    • Čerpací stanice
    • Nákupní centra
    • Dodavatelé
    • Spotřebitelé
    • Personálie
    • Ze zahraničí
    • Fotogalerie
  • Události
  • Profily
    • Rozhovory
    • Obchod očima…
    • Nákupčí
    • Mladí v retailu
    • Prodejny
    • Žena v retailu
  • Publicistika
    • CatScan
    • Data
    • Téma
    • Komentáře
  • Blog
    • In-store komunikace
    • Na tradičním trhu
    • Lidské zdroje
    • Trh pod lupou
  • Časopis
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Výzkum mezi čtenáři
    • Distribuce
    • Předplatné
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Newsletter
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletteru
  • Speciály
  • TOP 50
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Jak se spojit
    • Odkazy
  • Do role provozního ředitele ve společnosti Mailstep nastupuje David Vantuch. Svou více než...
  • V každoroční mezinárodní soutěži Shop! Paris Awards, která oceňuje nejlepší POS projekty,...
  • Rok po úspěšné premiéře uzavřely Atoz Marketing Services (Atoz) a Svaz obchodu a cestovního...
  • Společnost Yusen Logistics (Czech) pokračuje v spolupráci se společností Kögel Trailer a v...

Zdeněk Skála: Nastal zlom v akcích, papírový leták ztrácí po 30 letech prvenství

9. října 2023
Blog 0
2132
Zdeněk Skála: Nastal zlom v akcích, papírový leták ztrácí po 30 letech prvenství

Papírové akční letáky dodávané potravinářskými řetězci do českých a slovenských domácností ztratily v roce 2023 své dominantní postavení. Došlo k tomu současně na českém i slovenském trhu a paradoxně v ekonomicky složitém období, kdy ceny potravin dále rostou a nákupy v akci mimořádně posilují. Leták nahrazují mobilní aplikace řetězců, které jsou od nynějška hlavním zdrojem, ve kterém zákazníci hledají akční slevy. Využití letáků je stále vysoké, ale patrně budou nadále klesat.

V září 2023 využívalo 54 % českých nakupujících papírový leták posílaný domů, ale 56 % zákazníků již využívalo pro hledání akčních slev mobilní aplikace. Na Slovensku využívalo papírový leták 52 % a aplikace řetězců 64 % zákazníků. Tato čísla navázala na vývoj v posledních třech letech, kdy využití mobilních aplikací vzrostlo v ČR na víc než dvojnásobek a v SR ze 40 % na 64 %. Využití papírového letáku v tomto období zvolna klesalo. Ukázaly to aktuální výsledky projektu Shopper Review agentury Skála a Šulc. V roce 2023 tak poprvé od poloviny 90. let není papírový leták dominantním zdrojem informací o akčních slevách.

Přečtěte si také
Zdeněk Skála: Jaký je odhad dalšího vývoje v maloobchodních tržbách
NIQ

„Jaké informace o akcích, které obchody posílají, využíváte před nákupem potravin?“

Papírové letáky dominovaly českému trhu od první poloviny 90. let, kdy vstupující mezinárodní řetězce (ale i tehdejší české subjekty jako Pronto Plus či Vít-potraviny) spustily první vlny cenového marketingu a boj o zákazníka.

Je do jisté míry paradoxní, že pokles nejdůležitějšího akčního média přichází právě v době, kdy pod ekonomickým tlakem roste cenová citlivost českých a slovenských nakupujících a kdy bezprecedentně rostou nákupy potravin v akci. Za přechodem „od letáku k mobilu“ jistě stojí i celkový vývoj technologií a životního stylu. Neméně důležitá je ale i snaha obchodníků o snížení nákladů: papírový leták je svou výrobou i systémem distribuce zastaralý (technicky i environmentálně) a také nesmírně nákladný. Proto obchodníci postupně omezují množství vytištěných a roznášených letáků, někteří je již zcela zrušili.

I z toho důvodu se dá čekat další pokles využití papírového letáku a růst digitálních technologií. Ve hře jsou kromě mobilních aplikací i webové stránky řetězců, cenové srovnávače či e-mailové newslettery. Na podzim 2023 jsme tedy svědky symbolického, ale v důsledcích zásadního obratu v cenovém marketingu, který jistě zasáhne i prodejny se spotřebním zbožím.

Autorem blogu o trendech na maloobchodním trhu je Zdeněk Skála ze společnosti Skála a Šulc s.r.o.

 

Související články:

NIQZdeněk Skála: Jaký je odhad dalšího vývoje v maloobchodních tržbách

Doporučujeme

Komerční sdělení

Vedoucí prodejny versus AI – kdo vítězí?

Zvládne zkušený vedoucí porazit umělou inteligenci při objednávání zboží na promoakci? Výsledky jsou jasné. Čím méně do procesu zasahuje člověk, tím vyšší obrat a marži prodejna dosahuje. Říkáte si, že to nemůže být pravda? Že přece zkušenosti lidí, kteří prodejny vedou, nejde takto jednoduše nahradit? To si ve slovenských prodejnách COOP říkali také. Proto se […]

35. výročí společnosti MOKATE

Historie MOKATE sahá na počátek 20. století, kdy rodina Mokryszů provozovala koloniální obchod v Těšínském Slezsku. Průlom nastal před 35 lety. Teresa Mokrysz, spolu s manželem Kazimierzem, převzala vedení společnosti a dala jí současný název MOKATE. Teresa riskovala a investovala do nejmodernější linky na výrobu práškové smetany v Evropě. Potenciál viděla i v dalších výrobcích […]

Remy Design uvádí nové mobilní stánky pro Iqos

Jak vypadá budoucnost designu mobilního retailu? Společnost Remy Design přichází s inovativními mobilními stánky pro Iqos, které kombinují moderní design, praktičnost a udržitelnost. Díky nim se prodejní prostory mohou přizpůsobit novým trendům i zákaznickým potřebám rychleji než kdy dříve. Nyní je stánek k vidění například v Písku a další se chystají v Praze. Společnost Remy Design vytvořila […]

Rodinný recept na úspěch: Spak slaví 90 let od založení a uvádí nové omáčky

Rok 2025 je pro značku Spak výjimečný. Firma oslavuje 90 let od svého založení v roce 1935 a zároveň 80. narozeniny svého zakladatele Hanse Petera Spaka. Z malé rodinné firmy vyrostla konkurenceschopná značka na trhu s omáčkami, kečupy, dressingy a dalšími ochucovadly. V duchu propojení tradice a inovace nyní Spak přichází s novými produktovými novinkami: […]

Zaregistrujte se nyní na Free From Specialty Food & Wine 2025 ve Vídni

Registrace na Free From Specialty Food & Wine 2025 je nyní otevřena, jedná se o přední B2B veletrh v Evropě pro zdravé, bezalergenní, veganské, rostlinné a speciality potraviny a nápoje. Akce se bude konat 17. a 18. června 2025 ve Vídni v Rakousku. Tento dvoudenní veletrh přivítá více než 5 000 odborníků z oblasti potravin, […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Čtěte nové číslo Zboží&Prodej!


Zajistěte si svůj výtisk

TÝDENNÍ NEWSLETTER

 

Registrujte se k odběru newsletteru

Kalendář akcí

17.–18. 6. 2025, Free From Specialty Food & Wine, Vídeň

21.–26. 8. 2025, mezinárodní agrosalon Země živitelka, České Budějovice

25. 9. 2025, Kongres Čerpačka, Praha

9. 10. 2025, kongres Pharma Profit, Olomouc

Profily

Obchod očima Moniky Kopčilové, datové analytičky Kupi.cz: Ve slevách začali nakupovat i majetnější zákazníci

10. června 2025

Jan Jindra, ředitel nákupu, makro ČR: V komplexnosti je krása

21. května 2025
Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz

Šéfredaktor
Petr Hříbal
tel.: +420 733 559 503
e-mail: petr.hribal@atoz.cz

Web editorka
Gabriela Bachárová
tel.: +420 739 737 258
e-mail: gabriela.bacharova@atoz.cz

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Newsletter
Přihlaste se k odběru newsletteru a mějte každý týden v e-mailové schránce přehled aktuálního dění v retailu.



© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required